chewpakka

Alla inlägg den 23 augusti 2012

Av Lisa Pedersen - 23 augusti 2012 19:08

Har gjort denna maträtt ett par gånger och den är sjukt god! Hittat på själv så inga exakta mått tyvärr.. Ska försöka så gott det går :)


1 fläskfilé
1 gul lök
Smör att steka i
Kryddor (jag använde salt, paprikakrydda, lökpulver och chilipulver)
Grädde
Tomatpuré
Sambal oelek ca 1 matsked


1. Hacka löken och stek en stund i smör.
2. Skär fläskfilén i mindre bitar och stek tillsammans med löken tills den är genomstekt. Krydda fläskfilén medan den är rå i stekpannan.
3. Tillsätt grädde, tomatpuré och sambal oelek.
4. Låt koka en stund på mellanvärme och servera med en sallad! Mums ;)

Av Lisa Pedersen - 23 augusti 2012 12:05


Testade att göra smulpaj med blåbär och vaniljsås i förrgår.. Blev la sådär! Ni får receptet iallafall :)


Smulpaj

  • 400 gram blåbär
  • 75 gram smör
  • 2 ägg
  • 4 dl hackade hasselnötter

• Sätt ugnen på 200 grader.
• Smörj en ugnssäker form och häll i bären.
• Smält smör och blanda i ägg och hasselnötter så det blir en deg.
• Lägg degen över blåbären och grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter tills pajdegen fått en gyllene fin färg.


Receptet hittade jag HÄR Skippade dock kanel/kardemumma vilket nog var synd eftersom min smulpaj knappt smakade något haha. Jaja.. Bättre lycka nästa gång! Vaniljsåsen var däremot väldigt gooood :)


Vaniljsås

  • 3 dl vispgrädde
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 3 äggulor
  • eventuellt lite sötningsmedel

• Använd 1 dl av grädden och häll ner i en kastrull tillsammans med vaniljpulver. Låt koka under omrörning och ta sedan bort kastrullen från plattan och låt svalna.
• Vispa äggulorna medan grädden svalnar. Tillsätt eventuellt lite sötningsmedel.
• Blanda äggulorna med vaniljgrädden. Sjud vaniljsåsen försiktigt på låg värme under vispning tills den tjocknat något. Ta vaniljsåsen från värmen och häll över i en skål. Låt kallna.
• Vispa upp resterande grädde och häll ner i vaniljsåsen.


Receptet hittade jag HÄR Mums!

Presentation


Hej!

Lisa heter jag och är 22 år. Äter enligt LCHF (Low Carb High Fat) sedan 2:e april 2012 och har hittills gått ner 10 kg. Kommer genom min blogg dela med mig av trevliga recept samt massa annat som händer i mitt liv. Hoppas kunna inspirera andra til

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20 21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards